hits
counter

MarkedsPartner

Besøk av Stig Hammer fra MarkedsPartner AS som snakket om digital markedsføring

6/1-16

Vi hadde besøk av Stig Hammer fra MarkedsPartner AS.  MarkedsPartner er et digitalt markedsføringsbyrå etablert av Stig Hammer i 1997 og har ca 25 ansatte med kontorer i Sarpsborg og i Oslo. 

Stig innledet kvelden med å stille oss noen spørsmål: Hvor mange av oss abonnerte på en papiravis? Hvor mange abonnerte kun på en digital avis og ingen papiravis? Hvor mange var på Facbook, Instagram osv?  Han hadde tidligere stilt samme spørsmål til en gruppe studenter på BI.  Svarene fra oss, dvs en gruppe godt voksne mennesker skilte seg vesentlig ut fra svarene fra studentene.  Der som så godt som alle av oss svarte ja var svarene fra studentene nei og omvendt.  Medier forandrer seg, teknikken forandrer seg osv., men dette er ikke hovedårsaken til at endringer kommer - endringer kommer av at nye brukere kommer til.

MarkedsPartner lever tjenester innen strategisk markedsføring og salg basert på digitale verktøy.  Deres sterkeste område er såkalt Inbound Marketing.  Innen sitt område skal de være det ledende byrået i Norge og de jobber kun med langsiktige avtaler med sine kunder.  Oppdragene fordeler seg slik at ca 1/3 er i Østfold, 1/3 i Oslo og 1/3 i resten av landet.

Inbound marketing er en prosess hvor den som skal selge noe sørger for at informasjon som er relevant for kunden finner fram til kunden uten at selger trenger å gjøre noe ovenfor denne kunden. Kunden kommer altså til selger, og selger bruker ikke resurser på tradisjonell avertering og kundebesøk.  I inbound marketing brukes internettbaserte løsninger som hjemmesider, blogger, podcaster, elektroniske nyhetsbrev m.m. Når kunden oppsøker selgeren er mye allerede gjort.  Kunden vet da hva han skal ha.  Et eksempel som ble trukket fram var prosessen når man skal kjøpe seg en bil.  Tidligere kom kunden inn i bilforretningen 4-5 ganger for å se på bilen, innhente opplysninger osv., mens han i dag typisk har så godt som bestemt seg for hva han skal ha før han kommer til forretningen første gang.  Han kjøper bilen etter første eller andre gangs besøk.

Dersom en besøkende på en hjemmeside eller en blogg har gitt fra seg kontaktinformasjon, har bedriften mulighet for å skreddersy hva som presenteres denne besøkende.  Er det en nettbutikk kan denne for eksempel legge ut info om noe den besøkende tidligere har puttet i «handlekurven», men som han ikke kjøpte den gang.  Kanskje de vet om spesielle forhold innen familien til kunden som de har spesielle produkter for osv.  Selger kan samkjøre opplysninger fra flere databaser og kan vite mye om kunden. Han kan eventuelt se hvor ofte en mulig kunde er på bedriftens hjemmeside.  Nettaviser selger for eksempel annonseplass på auksjonslignende måte.  De plukker opp hva den enkelte besøkende kan være interessert i og auksjonen skjer lynraskt og automatisk slik at den som betaler mest for plassen får presentert sitt produkt for denne beøkende.

Ekstra hyggelig var det at klubben hadde mange gjester denne kvelden.

Les mer om MarkedsPartner her.

Dessverre ble det for lite tid til at Stig fikk kjørt hele presentasjonen sin.  Vi har likevel valgt å legge hele presentasjonen her, da den inneholder mye interessant.  Se den her.